laatua ja säästöjä
Kuntien omista ICT-palveluyhtiö Tiera tunnisti vuonna 2019 omistaja-asiakkaidensa kanssa tarpeen toimivalle kotihoidon ja kuljetusten optimoinnille. Tavoitteena oli saada myös aiempaa pitkäaikaisempi ja laajempi tarkastelukulma asiakaskäyntien ja kotihoidon tiimien työn järjestämiseksi.
Kilpailutuksen jälkeen AI Dimension (ent. Procomp) valittiin Tiera Optima -palvelun toimittajaksi ja allekirjoitti puitesopimuksen Tieran kanssa. Sopimus mahdollistaa Tieran asiakkaille kotihoidon optimoinnin lisäksi kattavasti kaikenlaisen logistiikkaan liittyvän optimoinnin, mm. päivätoiminnan, ateriapalveluiden, henkilö- ja tavarakuljetusten sekä hoitotarvikejakelun osalta. AI Dimensionilla on kymmenien vuosien kokemus logistiikan optimointiratkaisuista, joita uuden sopimuksen myötä voidaan siis entistä laajemmin soveltaa myös kuntasektorilla.
”Kotihoidossa keskeisintä on hoidon jatkuvuuden ja laadun turvaaminen samalla, kun järkeistetään rakenteellisesti palvelun tuottamista. Optimointiohjelmalla voidaan löytää nopeasti parhaat käytännöt, optimaaliset tiimi- ja aluerakenteet, sopivat työvuorot sekä hoitajatarpeet. AI Dimensionin R2-optimointi on markkinoiden ainoa ratkaisu, joka suunnittelee automaattisesti ja hyvin nopeasti tarvittavien työntekijöiden määrän. Muutoksiin ja poissaoloihin voidaan reagoida vielä keskellä kiireisintä aamua”, kertoo AI Dimension Oy:n myyntijohtaja Timo Mäntylä .
Parasta on, että optimointi ei kuitenkaan enää rajoitu vain kotihoitoon, vaan AI Dimensionin optimoinnilla voidaan optimoida kaikkea toimintaa, johon liittyy tavaran, henkilöiden tai työvoiman liikkumista osoitteesta toiseen. Säästöä on saavutettavissa paitsi entistä järkevämmällä työvoimanhallinnalla, myös ajokilometreistä. ”Keskimäärin olemme voineet vähentää ajokilometrejä ja matkaan käytettyä aikaa 15% lähtötilanteesta”, kertoo AI Dimensionin Timo Mäntylä. Matka-ajaksi muutettuna säästö saattaa hyvinkin olla yhden tai useamman henkilötyöpanoksen verran pienessäkin kuntaorganisaatiossa. Jopa autojen määrää on voitu vähentää. Lisäksi sekä ympäristö että talous kiittävät polttoainesäästöistä.
Optiman hankkiminen ei vaadi Tieran asiakkailta erillistä kilpailutusta. Käytön helpottamisesti on toteutettu myös rajapinta Tiera Optiman ja Tiera mobiili kotihoidon välillä, jolloin tieto liikkuu saumattomasti järjestelmien välillä. Asiakastiedot ja käynnit (aikaikkunat + palveluajat), käyntien vaatimukset sekä hoitajatiedot nousevat Optimaan rajapinnan kautta. Reitit siirtyvät optimoinnin jälkeen Optimasta hoitajien mobiileihin.
Toimivalla suunnittelulla voimme parantaa kotihoidon asiakkaan palvelun laatua ja henkilöstön työssä jaksamista sekä vähentää hoitovirheitä ja asiakkaiden sairaalajaksoja. Tavoitteena on myös asiakkaan luona vietetyn ajan lisääminen ja asiakaskäyntien tasaisempi jakautuminen henkilökunnan kesken
Krister Lindman, Porvoon kaupungin vs. kotihoidon palvelupäällikkö
Esitteestä löydät mm.
Voit ottaa meihin yhteyttä oheisella lomakkeella. Henkilöiden suorat yhteystiedot löydät Yhteystiedot-sivulta.