Tekoälymme hyödyntää kehittämäämme metaheuristista algoritmia ja koneoppimista sekä yli kahdenkymmenen vuoden kokemustamme optimoinnista ja resurssienhallinnasta.
Järjestelmä hyödyntää asiakasdataa ja tarvittavia käyntejä, työntekijöiden osaamisia ja mieltymyksiä sekä annettuja suunnitteluperusteita. Tekoäly analysoi älykkäästi lukemattoman määrän vaihtoehtoja ja tuottaa niiden pohjalta joukon optimoituja aikatauluja.
Ratkaisumme hyödyntää rinnakkaislaskentaa, joka tuo skaalautuvuutta sekä mahdollisuuden hakea sopivaa suhdetta nopeuden ja suorituskyvyn välillä. Rinnakkaislaskenta optimoinnin sisällä mahdollistaa myös skaalautuvuuden laskentapyyntövolyymin hallinnassa. Tehokkuutta on kasvatettu myös omalla, reittien laskentaan tarvittavan etäisyysmatriisin laskentaratkaisulla, joka hyödyntää palvelimen muistiin ladattua tieverkkoaineistoa palvellakseen tekoälyä ilman turhia viiveitä. Käytetty tieverkkoaineisto on optimoitu ainoastaan tähän käyttötarkoitukseen.
Operatiivisessa suunnittelussa ihmiskoordinaattori säilyttää aina täyden hallinnan ja voi nopeasti hienosäätää tai suunnitella uudelleen joko manuaalisesti tai muuttamalla palvelusuunnitelmia, henkilöstöä tai suunnitteluasetuksia.
Ohjelmistomme hyödyntää tehokkaita menetelmiä palvelun jatkuvuuden maksimoimiseksi. Ensisijaisesti käytettävät resurssit määritetään aluksi käyntihistorian perusteella tai ne voidaan asettaa manuaalisesti. Menneisyyden lisäksi ohjelmisto suunnittelee myös tulevaa jatkuvuutta hallitsemalla palvelun jatkuvuutta jopa 28 päivän aikajänteellä. Tällä lähestymistavalla jatkuvuus maksimoidaan ja sen annetaan kehittyä joustavasti asiakkaiden, palvelusuunnitelmien ja resurssien muuttuessa ajan myötä.
Osalle käynneistä saatetaan tarvita kaksi resurssia (tai jopa useampia). Ohjelmistomme käyttää erilaisia lähestymistapoja näiden käyntien tarjoamiseen olosuhteista riippuen: Yksittäiset työntekijät voivat kokoontua hoitamaan usean henkilön käyntiä. Vaihtoehtoisesti voidaan käyttää kahden henkilön tiimejä (yleensä kuljettaja ja matkustaja). Nämä tiimit voivat jakautua hoitamaan yhden henkilön käynnit ja kokoontua sitten uudelleen jatkamaan kahta resurssia vaativien käyntien hoitamista.
Matkustaminen voi olla merkittävä osa työntekijän päivää ja aiheuttaa merkittäviä kustannuksia. Vaikka ohjelmistomme minimoi matkustamisen, se sisällyttää realistiset aikarajat tarvittavaan matkustamiseen. Tämä on tärkeää sen varmistamiseksi, että suunnitelmat ovat realistisia ja toimivia työntekijöiden kiireen ja stressin vähentämiseksi. Erilaisia kulkutapoja tuetaan ja pysäköinnille sekä asiakkaiden välillä kävelylle annetaan tarvittaessa aikaa.
Asiakkailla voi olla erilaisia tarpeita ja toiveita. Tarpeisiin kuuluvat esimerkiksi vierailujen aika ja kesto sekä työntekijän pätevyys. Toiveisiin voi kuulua myös se, että tehtävien hoitamisessa suositaan jonkin tietyn ominaisuuden omaavia työntekijöitä. Joillakin asiakkailla saattaa olla vaatimus, että vain tietyt työntekijät suorittavat heidän tehtäviään tai että jotkut eivät. Ohjelmistomme ottaa huomioon kaikkien asiakkaiden tarpeet ja toiveet työntekijöitä kohdennettaessa ja aikatauluja laatiessa.
Työntekijöillä voi olla tiettyjä osaamisia tai työaikoja ja usein heillä on myös toiveita tai vaatimuksia työskentelyalueille ja matkustamisen määrälle. Nämä kaikki otetaan huomioon käyntejä jaettaessa ja aikatauluja rakennettaessa.
Ohjelmistomme tekee suunnitelmien päivittämisestä tai uudelleensuunnittelusta muutosten sattuessa nopeaa ja helppoa: Pieniä muutoksia, kuten uuden asiakkaan tai palvelun lisäämistä, voidaan hallita tekemällä vain minimaalisia muutoksia olemassa oleviin aikatauluihin. Joskus tarvitaan suurempia muutoksia, esimerkiksi jos useita työntekijöitä on poissa eikä heille löydy sijaisia. Tällaisissa tapauksissa ohjelmistolla voi nopeasti ja helposti suunnitella päivän tehtävät uudelleen jakaakseen suoritettavat työt käytettävissä olevien työntekijöiden kesken.
Logistiikassa on kyse oikean resurssin saamisesta oikeaan paikkaan oikeaan aikaan. Vaikka liikkuvan työn suunnittelu on logistinen ongelma, se on hyvin eri asia kuin paketin toimittaminen. AI Dimension on erikoistunut logistiikkasuunnitteluun vuodesta 2001 lähtien, ja vuodesta 2011 lähtien olemme olleet edelläkävijöitä tuomassa markkinoille edistyneitä logistiikkasuunnittelutyökaluja ja -menetelmiä liikkuvan työn tarjoamisen haasteisiin. Olemme työskennelleet eurooppalaisten yritysten ja julkisten toimijoiden kanssa ja kehittäneet ainutlaatuisen ja tehokkaan ratkaisun laadukkaan liikkuvan työn tarjoamisen haasteisiin.
Tekoälymme laatua testataan jatkuvasti SINTEF:in julkaisemia optimointiongelmia vasten, joista jokainen simuloi tavallaan jotain reaalimaailman optimointiongelmaa ja joista SINTEF julkaisee parhaan tunnetun ratkaisun ko. ongelmaan ns. maailmanennätyksen. SINTEF on yksi Euroopan suurimmista riippumattomista tutkimusorganisaatioista. Mm. NVIDIA käyttää kehitystyössään samoja optimointiongelmia ja pyrkii löytämään niihin uusia ennätyksiä.
Toisin kuin ennätysten metsästäjät, jotka ottavat suoraan laskentansa pohjaksi parhaan tuloksen ja pyrkivät parantamaan sitä, me ajamme testejä aina aloittamalla nollatilanteesta. Algoritmimme löytää tällä tavalla haettuna tällä hetkellä 99 maailmanennätystä sivuavaa ratkaisua.
Ota yhteyttä alla olevalla lomakkeella. Vastaamme sinulle mahdollisimman pian.